A matter of correct distancing: Benjamin and Heidegger on the artwork
PDF (Español (España))
EPUB (Español (España))

How to Cite

Staroselsky, T. (2022). A matter of correct distancing: Benjamin and Heidegger on the artwork. Resistances. Journal of the Philosophy of History, 3(5), e21067. https://doi.org/10.46652/resistances.v3i5.67

Abstract

In this article I explore the relationship between Walter Benjamin´s and Martin Heidegger´s ideas regarding the work of art and the importance of the spatial dimension in the aesthetic experience. To do this, I offer a comparative reading of both author’s essays on the artwork, as both can be interpreted as a critique of the modern conception of the relationship between man and the world in terms of a subject and an object, which hides the transformative potentiality of experience. I also offer an interpretation of Heidegger's “The Age of the World Picture” in the light of Benjaminian ideas on aestheticization and the crisis of experience, pointing out some proximities and oppositions between the ideas of both thinkers with the aim of make a contribution to the understanding of both corpus. Heidegger was, indeed, a lucid critic of the forms of objectivation of the world that understand it, from the theory but not without important consequences for praxis, as a mere object of observation, control and measurement. Even so, and as can be expected, beyond the coincidences, the crucial difference between our philosophers will be, in a very deep sense, political.

https://doi.org/10.46652/resistances.v3i5.67
PDF (Español (España))
EPUB (Español (España))

References

Adorno, T. (2003). El ensayo como forma. En T. Adorno. Notas sobre literatura. Obra completa, 11 (pp. 11-34). Akal

Agamben, G. (2005). Profanaciones. Adriana Hidalgo

Agamben, G. (2011). Infancia e historia. Adriana Hidalgo

Benjamin, W. (1998). Onirokitsch. En R. Ibarlucía. Onirokitsch: Walter Benjamin y el surrealismo (pp. 111-117). Manantial

Benjamin, W. (2007). Experiencia y pobreza. En W. Benjamin. Obras II.1 (pp. 216–221). Abada

Benjamin, W. (2008). Charles Baudelaire. Un lírico en la época del altocapitalismo. En W. Benjamin. Obras I.2 (pp. 87-302). Ababa

Benjamin, W. (2009). Sobre el concepto de historia. En M. Reyes Mate. Medianoche en la historia. Comentarios a las tesis de Walter Benjamin “Sobre el concepto de historia” (pp. 49-302). Trotta

Benjamin, W. (2013). Obras V: Obra de los pasajes. Abada

Benjamin, W. (2014). Calle de mano única. El Cuenco de Plata

Benjamin, W. (2015). La obra de arte en la época de su reproductibilidad técnica. En W. Benjamin. Estética de la imagen: fotografía, cine y pintura (pp. 25-81). La Marca Editora

Caygill, H. (1994). Benjamin, Heidegger and the Destruction of tradition. En A. Benjamin y P. Osborne (eds.). Walter Benjamin´s philosophy: Destruction and experience (pp. 1-31). Routledge

Comay, R. (2010). Enmarcando la redención: aura, origen, tecnología en Benjamin y Heidegger. En A. Uslenghi (comp.). Walter Benjamin: culturas de la imagen (pp. 141-178). Eterna cadencia

Egel, A. (2015). Who Was Friedrich Hölderlin? Walter Benjamin, Martin Heidegger, and the Poet. En A. Benjamin y D. Vardoulakis (eds.). Sparks Will Fly: Benjamin and Heidegger (pp. 177-188). State University of New York Press

Escudero, J. (2012). “Ser y tiempo”: ¿una ética del cuidado? Aurora, (13), 74-9

Heidegger, M. (1997). La pregunta por la técnica. En M. Heidegger. Filosofía, ciencia y técnica (pp. 111-148). Editorial Universitaria

Heidegger, M. (2010). La época de la imagen del mundo. En M. Heidegger. Caminos de bosque (pp. 63-90). Alianza

Heidegger, M. (2016). El origen de la obra de arte. Alianza

Honneth, A. (2007). Reificación. Un estudio de la teoría del reconocimiento. Katz

Jay, M. (2009). Cantos de experiencia. Variaciones modernas sobre un tema universal. Paidós

Long, C. P. (2001). Art´s fateful hour: Benjamin, Heidegger, Art and Politics. New German Critique, 83, 89–115

Parente, D. (2010). Del órgano al artefacto. Acerca de la dimensión biocultural de la técnica. Edulp

Richter, G. (2015). Critique and the Thing: Benjamin and Heidegger. En A. Benjamin y D. Vardoulakis (eds.). Sparks Will Fly: Benjamin and Heidegger (pp. 27-63). State University of New York Press

Ruiz Zamora, M. (2006). Martin Heidegger/ Walter Benjamin: un antagonismo a partir de la obra de arte. Thémata. (36), 255-262

Sloterdijk, P. (2011). Sin salvación. Tras las huellas de Heidegger. Akal

Staroselsky, T. (2018). El problema de la estetización en la filosofía de Walter Benjamin, en Diánoia. Revista de Filosofía, 63(81), 61-84. https://doi.org/10.22201/iifs.18704913e.2018.81.1576

Vardoulakis, D. (2015). A Matter of Immediacy: The Political Ontology of the Artwork in Benjamin and Heidegger. En A. Benjamin y D. Vardoulakis (eds.). Sparks Will Fly: Benjamin and Heidegger (pp. 237-257). State University of New York Press

Zimmerman, M. E. (1990). Heidegger’s Confrontation with Modernity. Technology, Politics and Art. Indiana University Press

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Tatiana Staroselsky

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...