Totality and exteriority in Enrique Dussel's thought. Interpretation and problematization
PDF (Español (España))
EPUB (Español (España))

Keywords

Dussel; Totalidad; Exterioridad; Dislocación; Decolonial Dussel; Totality; Exteriority; Dislocation; Decolonial

How to Cite

Garbarino, M. A. (2020). Totality and exteriority in Enrique Dussel’s thought. Interpretation and problematization. Resistances. Journal of the Philosophy of History, 1(2), 43-54. https://doi.org/10.46652/resistances.v1i2.22

Abstract

Two central concepts for understanding the work of Enrique Dussel are those of totality and exteriority. They both recur throughout the thematic variety of his work: in his studies on ethics, history of philosophy, political philosophy, theology, and economy criticism. This article attempts an overview on the two concepts, taking into account a double argumentation—one of a philosophical nature, and another historical.  The objective is to highlight some redirection from one to the other sphere of the philosophical and the historical arguments that is found to pose certain pitfalls. To that end, the philosophical conception of totality is presented, followed by the need to give an account of its structuring character: the so-called ethical-mythical nucleus. The two-general ethical-mythical paths de facto followed by the great civilizations are also explained, to show then—taking the relationship between Christendom and Christianity as an example—the complex and unstable relations between totalities, exteriority (in both its metaphysical and historical dimensions), and the problem of fetishism. Then, a few comments will be made regarding the notions of différance (Derrida) and of dislocation (Laclau), paying attention to their impact on decolonial thinking. From that basis, given the absence of origin or transcendental center, the idea of closed totality is qualified, the notion of ethical-mythical nucleus as monolithic, univocal, and monovalent is revised, and a more complex look into the matter of exteriority—and its relation to the notion of victim—is attempted by questioning its metaphysical or original character.

https://doi.org/10.46652/resistances.v1i2.22
PDF (Español (España))
EPUB (Español (España))

References

Butler, J. (1997). Los mecanismos psíquicos del poder. Teorías sobre la subjetivación. Ediciones cátedra, Universidad de Valencia.

Derrida, J. (1989). La escritura y la diferencia. Anthropos.

Derrida, J. (1994). Márgenes de la filosofía. Cátedra.

Derrida, J. (1996). Desconstrucción y pragmatismo. Paidós.

Dussel, E. (1974). El dualismo el Antropología de la cristiandad. Editorial Guadalupe.

Dussel, E. (1975). Liberación Latinoamericana y Emmanuel Lévinas. Editorial Bonum.

Dussel, E. (1998). Ética de la liberación. Trotta.

Dussel, E. (2003) [1966]. Hipótesis para el estudio de Latinoamérica en la historia universal. Universidad del Nordeste.

Dussel, E. (2007). Política de la liberación. Historia mundial y crítica. Trotta.

Dussel, E. (2011) [1977]. Filosofía de la liberación. Fondo de Cultura Económica.

Dussel, E. (2015). Filosofías del sur. Descolonización y transmodernidad. Akal.

Dussel, E. (2016) 14 tesis de ética. Hacia la esencia del pensamiento crítico. Trotta.

Dussel, E. (2020). Siete ensayos De filosofía de la liberación. Hacia una fundamentación giro decolonial. Trotta.

Fanon F. (1973). Piel negra, máscaras blancas. Abraxas.

Jay, M. (1984). Marxism and Totality: The Adventures of a Concept from Lukács to Habermas. University of California Press.

Laclau, E. (1990). Nuevas reflexiones sobre la revolución de nuestro tiempo. Nueva Visión.

Laclau, E. (2005). La razón populista. Fondo de Cultura Económica.

Laclau, E. (2008). Atisbando el futuro en Critchley Simon y Marchart Oliver. En, S. Critchley y O. Marchart (Eds.). Laclau. Aproximaciones críticas a su obra. Fondo de Cultura Económica.

Laclau, E. y Mouffe, Ch. (2004). Hegemonía y estrategia socialista. Fondo de Cultura Económica.

Lévinas, E. (2000). La huella del otro. Taurus.

Lukács, G. (1985). Historia y conciencia de clases. Sarpe.

Potestà, A. (2013). El origen del sentido: Husserl, Heidegger, Derrida. Metales pesados.

Retamozo, M. y Stoessel, S. (2014). El concepto de antagonismo en la teoría política contemporánea. Estudios Políticos, 44, 13-34. https://revistas.udea.edu.co/index.php/estudiospoliticos/article/view/19528

Sartre, Jean Paul (1995). Crítica de la razón dialéctica. Losada.

Spivak, G. Ch. (2010). Crítica de la razón poscolonial. Hacia una historia del presente evanescente. Akal.

Spivak, G. Ch. (2013). Sobre la deconstrucción. Introducción a De la Gramatología de Derrida. Hilo rojo.

Stäheli, U. (2008). Figuras rivales del límite. En, S. Critchley y O. Marchart (Eds.). Laclau. Aproximaciones críticas a su obra. Fondo de Cultura Económica.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2020 Maximiliano Alberto Garbarino

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...